Stanovy
STANOVY
CHOPOS
společenství obcí
I. Základní ustanovení
Společenství obcí CHOPOS je založeno ve smyslu ustanovení § 53a a násl. zákona č.128/2000 Sb.,
o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o obcích“).
II. Identifikace a status společenství obcí
- Název společenství obcí: CHOPOS, s. o.
- Sídlo společenství obcí: Chotýšany 54
- IČO: 69000948
- DIČ: CZ69000948
- ID Datové schránky: c5n4gyv
- Webové stránky: www.chopos.cz
- Název a sídlo členů společenství obcí:
- Obec Čakov se sídlem v Tatouňovice 5, 257 28, IČ 00231541
- Městys Český Šternberk se sídlem Český Šternberk 27, 257 26, IČ 00231614
- Městys Divišov se sídlem Divišov, Horní náměstí 21-22, 257 26, IČ 00231690
- Obec Drahňovice se sídlem Drahňovice 40, 257 26, IČ 00508446
- Obec Chotýšany se sídlem Chotýšany 54, 257 28, IČ 00231886
- Obec Litichovice se sídlem Litichovice 4, 257 26, IČ 00473367
- Obec Mrač se sídlem Mrač 14, 257 21, IČ 00232271
- Obec Ostředek se sídlem Ostředek 60, 257 24, IČ 00232424
- Obec Petroupim se sídlem Petroupim 74, 256 01, IČ 00232475
- Obec Popovice se sídlem Popovice 78, 257 02, IČ 00508411
- Obec Postupice se sídlem Postupice 154, 257 01, IČ 00232521
- Obec Soběhrdy se sídlem Soběhrdy 60, 256 01, IČ 00232700
- Obec Struhařov se sídlem Struhařov 75, 256 01, IČ 00232751
- Obec Teplýšovice se sídlem Teplýšovice 24, 256 01, IČ 00232823
- Obec Třebešice se sídlem Třebešice 39, 257 26, IČ 00473375
- Obec Vodslivy se sídlem Vodslivy, 257 24, IČ 00473413
- Obec Vranov se sídlem Vranov 16, 257 22, IČ 00232980
- Obec Xaverov se sídlem Xaverov 3, 285 06, IČ 00473421
- Společenství obcí je samostatnou právnickou osobou ručící svým majetkem za své jednání a své dluhy.
- Společenství obcí neručí za dluhy svých členů ani jiných subjektů.
- Společenství obcí je zapsáno v souladu s ust. § 49 odst. 4 zákona o obcích do rejstříku svazků obcí, který je veden Krajským úřadem Středočeského kraje a je založen na dobu neurčitou.
III. Cíle společenství obcí
- Společenství obcí je založeno za účelem ochrany a prosazování společných zájmů členských obcí, kterými jsou především péče o všestranný rozvoj zájmového území, péče o potřeby občanů členských obcí a ochrana veřejného zájmu.
- Společenství obcí vyvíjí svou činnost v rámci funkčního mikroregionu, jež je tvořen geografickou oblastí vymezenou katastrálním územím členských obcí v rámci správního obvodu obce s rozšířenou působností Benešov.
IV. Předmět činnosti společenství obcí
- Předmětem činnosti společenství obcí je vedle činností svazku obcí podle § 50 odst. 1, zákona
o obcích, uvedených v bodě IV. 3 těchto stanov, zajišťování koordinace veřejných služeb na území členských obcí a strategického rozvoje tohoto území. Za tímto účelem společenství obcí zpracovává strategii rozvoje společenství obcí. - Předmětem činnosti společenství obcí je dále zajišťování činností podle § 53e zákona o obcích, tj. zajištění zaměstnance společenství (dále jen sdíleného úředníka), kterého mohou členské obce využívat pro výkon správních činností v samostatné a přenesené působnosti v některé nebo vícero oblastí. Pro zajištění výkonu konkrétních správních činností se mezi společenstvím obcí a členskou obcí uzavírá dohoda vymezující zejména druh správní činnosti, kterou bude členská obec prostřednictvím tohoto zaměstnance společenství zajišťovat, rozsah výkonu správní činnosti, úhrada za čerpání služby, časové období, po kterou bude služba poskytována stanovení konkrétního zaměstnance společenství obcí, který bude k výkonu správních činností
u obce přidělen. K tomuto účelu může společenství obcí vytvořit přehled poskytovaných služeb obsahující nacenění jednotlivých úkonů. Tuto dohodu lze písemně vypovědět, přičemž výpovědní doba smlouvy činí nejméně tři měsíce. - Činnost společenství obcí je zaměřena zejména na výkon činností směřujících k systematickému a efektivnímu rozvoji zájmového území, ochraně a prosazování společných zájmů členských obcí a jejich spolupráci při rozvíjení činností týkajících se oblastí:
- zvýšení kvality života ve venkovských oblastech;
- propagace společenství obcí a jeho zájmového území,
- koordinace významných investičních akcí v zájmovém území,
- koordinace územního plánování v zájmovém území,
- spolupráce při obnově venkova a rozvoji cestovního ruchu v regionu;
- výměnu know-how mezi partnerskými obcemi v ČR a zemích EU;
- spolupráce se zahraničními regiony;
- zpracování strategie i konkrétních opatření hospodářského rozvoje mikroregionu, návrhy podpory spolků a pomoc spolkům při podávání příslušných žádostí;
- společné řešení dopravní a technické infrastruktury;
- společnou péči o památky v mikroregionu;
- využití udržitelných zdrojů energií;
- řešení odpadového hospodářství pro více obcí;
- podporu venkovské turistiky a agroturistiky při současném řešení dalších místních programů obnovy (např. akce obnovy občanské vybavenosti, péče o veřejná prostranství, zeleň a drobnou architekturu);
- společné řešení sociálních služeb, školství, zdravotní péče, nákladní i jiné dopravy v zájmovém území;
- zpracování propojených nebo společných internetových stránek;
- marketing venkovské turistiky, zpracování nabídkových produktů (trasy, návštěva místních slavností, nabídka regionálních specialit), týkající se více obcí;
- budování a provoz informačních a ekologických center, podporu projektů regionálních a lokálních muzeí, souvisejících s rozvojem venkova, nebo napomáhajících rozvoji cestovního ruchu;
- budování, provozování a značení cyklostezek, turistických cest, naučných stezek
a souvisejících objektů; - podporu společných řešení;
- podporu řešení dopravní obslužnosti týkající se více obcí;
- podpora při správě majetku obcí, zejména místních komunikací, lesů, domovního
a bytového fondu, sportovních, kulturních a dalších zařízení spravovaných obcemi; - podpora a zabezpečování čistoty obcí, správy veřejné zeleně a veřejného osvětlení, shromažďování a odvozu odpadů a jejich nezávadného zpracování, využití nebo zneškodnění,
- podpora a zabezpečování zásobování vodou, odvádění a čištění odpadních vod;
- provozování a výstavba vodovodů a kanalizací;
- pořádání kulturních a sportovních akcí;
- pořádání vzdělávacích akcí, propagačních akcí, seminářů a prezentací;
- plnění úkolů souvisejících s ochranou osobních údajů;
- plnění úkolů souvisejících s ochranou majetku a obyvatelstva.
- Společenství obcí může vyvíjet i aktivity, které se netýkají všech členů společenství obcí; povinnost společenství obcí, aby i tyto aktivity byly v souladu s účelem společenství obcí, tím zůstává nedotčena.
- Společenství obcí může vedle své hlavní činnosti vyvíjet též podnikatelskou činnost spočívající v podnikání nebo jiné výdělečné činnosti; to však pouze za podmínky, že jejím účelem je podpora hlavní činnosti společenství obcí anebo hospodárné využívání majetku společenství obcí.
V. Členství ve společenství obcí
- Členství ve společenství obcí je dobrovolné.
- Členem společenství obcí mohou být pouze obce nacházející se ve správním obvodu obce
s rozšířenou působností Benešov. - Členství ve společenství obcí nikterak neomezuje členy v oprávnění vstupovat do jiných svazků obcí a podílet se na činnosti jiných právnických osob.
- Členem společenství obcí se může stát obec, která se plně ztotožňuje s cíli a účelem společenství obcí.
- Žádost o přijetí nového člena do společenství obcí se doručuje předsedovi společenství obcí, který připraví nutné podklady pro příslušné rozhodování shromáždění starostů. Žádost o přijetí nového člena do společenství obcí musí obsahovat usnesení zastupitelstva obce o vyslovení souhlasu s účastí v této právnické osobě.
- O přijetí nového člena společenství obcí rozhoduje shromáždění starostů. Aktuální seznam členů společenství obcí vede manažer a v aktuálním znění jej zveřejňuje na internetových stránkách společenství obcí.
- Nový člen společenství obcí je povinen zaplatit také pravidelný roční členský příspěvek, a to v plné výši či jeho alikvótní část, za rok, v němž došlo ke vzniku jeho členství. Členské příspěvky je nový člen společenství obcí povinen uhradit nejpozději do dvou měsíců ode dne, kdy bylo usnesením shromáždění starostů rozhodnuto o jeho přijetí.
- Členství ve společenství obcí zaniká:
- vystoupením člena ze společenství obcí,
- zánikem člena nebo společenství obcí,
- vyloučením člena ze společenství obcí.
- Vystoupit ze společenství obcí lze pouze k 31. 12. roku, v němž je společenství obcí doručena písemná výpověď. Písemnou výpověď je člen společenství obcí povinen doručit předsedovi společenství obcí minimálně 3 měsíce před koncem roku, ve kterém chce ukončit členství. Písemná výpověď musí obsahovat usnesení zastupitelstva obce o vyslovení souhlasu
s ukončením členství obce ve společenství obcí. - Člen může být ze společenství obcí vyloučen, jedná-li v rozporu s cíli a účelem společenství obcí nebo závažně porušil své povinnosti vůči společenství obcí anebo porušil-li usnesení orgánů společenství obcí a ve stanovené lhůtě nezjedná nápravu. O vyloučení člena ze společenství obcí rozhoduje shromáždění starostů. Písemné vyhotovení rozhodnutí o vyloučení člena společenství obcí doručí předseda společenství obcí vyloučenému členu nejpozději do 14. dnů od přijetí rozhodnutí.
- Člen společenství obcí, jehož členství zaniklo, není zbaven povinnosti zaplatit v plné výši pravidelný roční členský příspěvek za rok, v němž jeho členství ve společenství obcí zaniklo.
Při zániku členství se provede majetkové vypořádání. Vypořádací podíl se stanoví na základě podílu člena na celkovém uhrazeném objemu členských příspěvků za celou dobu trvání společenství obcí.
V případě, že dojde během členství k realizaci projektu a vzniku majetku financovaného jen některými členskými obcemi, vztahuje se majetkové vypořádání pouze na tyto zainteresované obce. Pro tento případ musí být financování projektu nebo služby hned od začátku jasně
a zřetelně oddělené od ostatních činností. To platí i v případě dělení zisku a ztráty vázané na daný projekt, službu, majetek.
Vypořádací podíl se vyplácí v penězích a vychází z vlastního kapitálu společenství obcí zjištěného z mezitímní, řádné nebo mimořádné účetní závěrky sestavené ke dni zániku členství. V případě, kdy se liší reálná hodnota majetku společenství od jeho ocenění v účetnictví, se při určení výše vypořádacího podílu vychází z reálné hodnoty majetku snížené o výši dluhů vykázaných v účetní závěrce. Nároku na majetkové vypořádání se člen, kterému zaniklo členství, může vzdát.
VI. Práva a povinnosti členů společenství obcí
- Každý člen společenství obcí má právo:
- účastnit se jednání shromáždění starostů společenství obcí, a to i prostřednictvím svého zástupce,
- účastnit se jednání rady, a to s hlasem poradním,
- rozhodovat o ustavení orgánů společenství obcí a navrhovat do volby jejich členů své zástupce,
- být pravidelně informován o dění ve společenství obcí a informovat se o dění ve společenství obcí,
- předkládat návrhy, připomínky a podněty orgánům společenství obcí a v přiměřené době
obdržet na svá podání odpověď,
- hodnotit práci orgánů společenství obcí, vyžadovat vysvětlení a nápravu,
- nahlížet do materiálů týkajících se hospodaření společenství obcí a získávat informace
o správě majetku společenství obcí, - využívat všech služeb společenství obcí a podílet se na činnosti společenství obcí,
- využívat informace, kterými společenství obcí disponuje.
- Každý člen společenství obcí má povinnost:
- dodržovat stanovy společenství obcí a usnesení orgánů společenství obcí, hájit zájmy
a dobré jméno společenství obcí, - platit členské příspěvky v určené výši a v určených termínech,
- aktivně se podílet na činnosti společenství obcí v souladu s jeho cíli,
- zdržet se jednání, která by byla v přímém rozporu se zájmy společenství obcí,
- přiměřeným způsobem propagovat činnost společenství obcí.
VII. Stanovy
- Vnitřní organizace společenství obcí, práva a povinnosti členů i volených orgánů společenství obcí se řídí zákonem o obcích[1] a těmito stanovami, jejichž úplné znění je uloženo v sídle společenství obcí. Stanovy jsou také zveřejněny na internetových stránkách společenství obcí.
- O změně stanov rozhoduje shromáždění starostů usnesením. Pro přijetí takového usnesení je třeba souhlasu alespoň 2/3 všech členů společenství obcí.
- Změny nebo doplnění stanov vyžadují písemnou formu. Dodatky ke stanovám se pořadově číslují a tvoří nedílnou součást stanov. Za evidenci a jejich rozeslání členským obcím je odpovědný předseda společenství obcí.
- Pokud dojde ke změně stanov, je předseda povinen oznámit tuto skutečnost nejpozději do
15 dnů od schválení daného usnesení příslušnému krajskému úřadu.
VIII. Orgány společenství obcí
- Orgány společenství obcí jsou:
- shromáždění starostů,
- rada,
- předseda, místopředseda, nebo místopředsedové
- kontrolní komise,
- manažer,
- iniciační a poradní orgány, pokud tak rozhodne shromáždění starostů.
IX. Shromáždění starostů
- Nejvyšším orgánem společenství obcí je shromáždění starostů složené ze starostů členských obcí.
- Právo účastnit se zasedání shromáždění starostů a rozhodovat o záležitostech spadajících do jeho působnosti mají všechny členské obce společenství obcí.
- Na zasedáních shromáždění starostů zastupuje členskou obec starosta nebo místostarosta členské obce, případně starostou určený zástupce z řad členů zastupitelstva obce.
- Shromáždění starostů rozhoduje o všech záležitostech společenství obcí, pokud stanovy nesvěřují rozhodování jinému orgánu společenství obcí.
- Shromáždění starostů schvaluje stanovy společenství obcí a rozhoduje o jejich změně.
- Shromáždění starostů je vyhrazeno:
- schvalovat strategii rozvoje společenství obcí,
- schvalovat rozpočet společenství obcí, střednědobý výhled rozpočtu společenství obcí, závěrečný účet společenství obcí a účetní závěrku společenství obcí sestavenou k rozvahovému dni,
- zřizovat trvalé a dočasné peněžní fondy společenství obcí,
- rozhodovat o přistoupení další obce do společenství obcí,
- rozhodovat o vyloučení obce ze společenství obcí,
- rozhodovat o zrušení a zániku společenství obcí,
- rozhodovat v záležitostech stanovených zvláštním právním předpisem,
- zřizovat vlastní organizační složky jako svá zařízení bez právní subjektivity a schvalovat zřizovací listinu organizační složky,
- zřizovat příspěvkové organizace jako právnické osoby, které zpravidla ve své činnosti nevytváří zisk, a schvalovat zřizovací listinu příspěvkové organizace,
- zakládat obchodní společnosti, a to společnosti s ručením omezeným a akciové společnosti; schvalovat jejich zakladatelské listiny, společenské smlouvy, zakládací smlouvy a stanovy a rozhodovat o účasti v již založených obchodních společnostech,
- zřizovat školské právnické osoby podle zvláštního právního předpisu[2].
- Do působnosti shromáždění starostů dále patří:
- zřizovat další orgány společenství obcí,
- volit předsedu, místopředsedy a další členy rady a odvolávat je z funkce,
- volit předsedu, místopředsedy a další členy kontrolní komise a odvolávat je z funkce,
- rozhodovat o zřizování a rušení komisí jako poradních orgánů, volit předsedy a další členy jednotlivých komisí a odvolávat je z funkce,
- rozhodovat o pravidlech pro rozdělení přebytku hospodaření a úhrady ztráty společenství obcí,
- rozhodovat o stanovení výše a způsobu vyplácení odměn voleným členům orgánů společenství obcí,
- rozhodovat o spolupráci s jinými subjekty a její formě,
- rozhodovat o výši a termínu splatnosti členských příspěvků,
- schvalovat právní jednání společenství obcí, jejichž předmětem je hodnota převyšující 500 000 Kč bez DPH, s výjimkou jednání pracovněprávních a pořízení materiálu, zboží, služeb za účelem ekonomických činností,
- rozhodovat o uložení úkolů jednotlivým orgánům společenství obcí,
- schvalovat dohody a finanční podmínky, za kterých budou zajišťovány členům služby sdíleného úředníka podle § 53e zákona o obcích,
- rozhodovat o dalších záležitostech společenství obcí, které si shromáždění starostů vyhradí.
- K zajištění předmětu činnosti v oblasti školství může svazek obcí zřizovat příspěvkové organizace nebo školské právnické osoby.
- Shromáždění starostů se schází podle potřeby, nejméně však jednou za 3 měsíců. Zasedání svolává a zpravidla řídí předseda. Pozvánka na zasedání shromáždění starostů spolu s programem, termínem a místem konání musí být v elektronické podobě rozeslána členům společenství obcí minimálně 7 dní před konáním zasedání. Nejpozději ve stejné lhůtě manažer zveřejní pozvánku na zasedání shromáždění starostů na internetových stránkách společenství obcí.
- Předseda je povinen svolat zasedání shromáždění starostů, požádá-li o to alespoň jedna třetina členů společenství obcí nebo kontrolní komise, a to do 14 dnů ode dne, kdy mu byla taková žádost doručena. Nesvolá-li předseda zasedání shromáždění starostů v této lhůtě, učiní tak do
7 dnů místopředseda, popřípadě jiný člen shromáždění starostů, a to na náklady společenství obcí. - Zasedání shromáždění starostů je veřejné. Společenství obcí informuje veřejnost o místě, době a navrženém programu připravovaného zasedání shromáždění starostů alespoň 7 dní před zasedáním shromáždění starostů na internetových stránkách společenství obcí.
- Návrh programu jednání shromáždění starostů zpracovává a shromáždění starostů předkládá předseda společenství obcí ve spolupráci s manažerem.
- Právo předkládat návrhy k zařazení na pořad jednání připravovaného zasedání shromáždění starostů mají jednotliví členové a orgány společenství obcí.
- Shromáždění starostů je schopno se usnášet, je-li přítomno 2/3 všech členů společenství obcí.
- Pokud není těmito stanovami určeno jinak, je k platnému usnesení shromáždění starostů třeba souhlasu 3/5 všech členů společenství obcí.
- Strategii rozvoje společenství obcí schvaluje shromáždění starostů třípětinovou většinou všech svých členů.
- Zasedání shromáždění starostů je možné v naléhavých případech uskutečnit vzdáleným přístupem z místa, které bude dopředu určeno, jako místo jednání shromáždění starostů. Vzdáleným přístupem se rozumí zejména hlasová komunikace a pokud je to technicky možné, tak i obrazová komunikace.
- Není-li shromáždění starostů usnášeníschopné, ukončí předseda zasedání shromáždění starostů a pořídí o tom zápis. Předseda následně svolá náhradní zasedání shromáždění starostů se shodným programem, a to písemnou pozvánkou rozeslanou členům společenství obcí nejpozději do 7 dnů ode dne, na který bylo svoláno původní shromáždění starostů. Náhradní shromáždění starostů se musí konat nejpozději do 14 dnů ode dne, na který bylo svoláno původní shromáždění starostů. Nesvolá-li náhradní shromáždění starostů předseda, je tak oprávněn učinit místopředseda anebo kterýkoli z členů společenství obcí.
- Náhradní zasedání shromáždění starostů je usnášeníschopné je-li přítomna alespoň polovina všech členů společenství obcí. K přijetí usnesení náhradního zasedání shromáždění starostů postačuje souhlas nadpoloviční většiny všech členů společenství obcí. Náhradní zasedání shromáždění starostů však nemůže rozhodovat o záležitostech, pro které je stanovami vyžadována jiná většina, než jaká je uvedena v čl. IX odst. 16.
- O průběhu zasedání shromáždění starostů se pořizuje zápis, který podepisují určení ověřovatelé. Ověřovatelé zápisu jsou voleni vždy na začátku zasedání shromáždění starostů, přičemž návrh na ověřovatele předkládá manažer. V zápise se vždy uvede počet přítomných členů společenství obcí, stručný průběh diskuze, výsledek hlasování a přijatá usnesení.
- Zápis, který musí být pořízen do 15 dnů po skončení zasedání shromáždění starostů, musí být uložen k nahlédnutí veřejnosti v sídle společenství obcí.
- Shromáždění starostů může přijmout podrobnější pravidla pro své jednání v jednacím řádu.
X. Rada
- Shromáždění starostů může, ale nemusí ustanovit Radu jako výkonný orgán společenství obcí.
- Členem rady je předseda společenství obcí a jeho místopředseda či místopředsedové a další členové. Počet členů rady se stanoví tak, aby odpovídal max 1/3 členské základny společenství obcí. Maximální počet členů rady je 9. Počet členů rady je lichý. Členové rady jsou voleni na dobu 4 let, opakované zvolení je možné.
- Členové rady jsou vždy voleni z řad shromáždění starostů. Funkce člena rady je neslučitelná
s výkonem funkce člena jiného orgánu společenství obcí s výjimkou předsedy a místopředsedy společenství obcí, kteří jsou zároveň členy rady. Člen rady vykonává funkci vždy osobně. Člen rady musí být svéprávný a bezúhonný ve smyslu právního předpisu upravujícího živnostenské podnikání. - Do působnosti rady patří:
- zabezpečení plnění usnesení přijatých shromážděním starostů,
- provádění analýzy získaných poznatků, zpracovávání podnětů a příprava návrhů na opatření,
- zabezpečení řádného hospodaření společenství obcí podle schváleného rozpočtu, provádění rozpočtových opatření v rozsahu stanoveném shromážděním starostů,
- plnění úkolů zřizovatele vůči organizačním složkám, příspěvkovým organizacím a školským právnickým osobám, které vykonávají činnost školy nebo školského zařízení,
- plnění úkolů zakladatele vůči obchodní společnosti, a to společnosti s ručením omezeným a akciové společnosti,
- sestavování rozpočtu, plánu činností společenství obcí na každý kalendářní rok a jejich předkládání ke schválení na zasedání shromáždění starostů,
- předkládání výroční zprávy o činnosti a hospodaření společenství obcí a účetní závěrky na zasedání shromáždění starostů,
- schvalování interních organizačních norem společenství obcí,
- rozhodování o organizačním zařazení zaměstnanců společenství obcí,
- plnění úkolů uložených shromážděním starostů,
- rozhodování o dalších záležitostech společenství obcí, které dle těchto stanov nespadají do působnosti jiného orgánu společenství obcí.
- Rada se schází dle potřeb, nejméně však jednou za dva měsíce. Rada je usnášeníschopná, je-li přítomna nadpoloviční většina členů. Pro přijetí usnesení je třeba souhlasu většiny přítomných. Hlasovací právo členů rady je rovné.
- Členství v radě zaniká:
- uplynutím funkčního období,
- odvoláním člena rady shromážděním starostů,
- vzdáním se funkce,
- smrtí člena rady,
- zánikem mandátu člena zastupitelstva obce.
- Je-li předseda nebo místopředseda odvolán z funkce nebo se této funkce vzdal, přestává být i členem rady.
- V případě zániku funkce člena rady zvolí shromáždění starostů nejpozději do 2 měsíců od zániku funkce nového člena rady.
- Poklesne-li v průběhu funkčního období počet členů rady společenství obcí pod 3, respektive ¼ členské základny a na nejbližším zasedání shromáždění starostů nebude doplněn alespoň na 3, respektive ¼ členské základny, vykonává od tohoto okamžiku její pravomoc shromáždění starostů. Tímto však nezaniká funkce člena rady zbylým členům.
- Uplyne-li doba, na kterou byl člen rady zvolen, zůstává člen rady ve funkci do doby zvolení nového člena. Toto pravidlo platí obdobně i v případě, kdy funkce člena rady zanikne v důsledku řádných voleb do obecních zastupitelstev (odst. 4 písm. a. tohoto článku stanov).
- Zasedání rady svolává a řídí předseda. Pozvánka na zasedání rady spolu s programem, termínem a místem konání musí být v elektronické podobě rozeslána členům rady minimálně 7 dní před konáním zasedání. Nejpozději ve stejné lhůtě manažer zveřejní pozvánku na zasedání rady na internetových stránkách společenství obcí.
- Rada pořizuje do 15 dnů od skončení zasedání rady zápis, který podepisuje předseda spolu
s místopředsedou nebo jiným členem rady. V zápise se vždy uvede počet přítomných členů rady, průběh diskuze, výsledek hlasování a přijatá usnesení. - Zápis musí být uložen k nahlédnutí veřejnosti v sídle společenství obcí.
- Každý člen rady je povinen svou funkci vykonávat s nezbytnou loajalitou i s potřebnými znalostmi a pečlivostí. Má se za to, že jedná nedbale, kdo není této péče řádného hospodáře schopen, ač to musel zjistit při přijetí funkce nebo při jejím výkonu, a nevyvodí z toho pro sebe důsledky. Rada ze své činnosti odpovídá shromáždění starostů.
- Rada může přijmout podrobnější pravidla pro své jednání v jednacím řádu.
XI. Předseda a místopředseda, místopředsedové
- V čele shromáždění starostů stojí předseda, který je statutárním orgánem společenství obcí. Předsedu zastupuje místopředseda, případně více místopředsedů. Předseda a místopředseda jsou voleni shromážděním starostů z řad jeho členů. Je-li zvoleno více místopředsedů, určí shromáždění starostů, v jakém pořadí zastupují předsedu.
- Předseda i místopředseda jsou voleni shromážděním starostů na období 4 let. Opakované zvolení je možné. Svou funkci vykonávají osobně. Předseda a místopředseda jsou členy rady.
- Předseda zastupuje společenství obcí navenek. Při zastupování společenství obcí jedná samostatně. Funkci vykonává osobně.
- Předseda (místopředseda) musí být plně svéprávný a bezúhonný.
- Do působnosti předsedy náleží:
- řídit činnost společenství obcí mezi jednotlivými zasedáními rady,
- svolávat zasedání shromáždění starostů, zajišťovat podklady pro zasedání, řídit zasedání,
- svolávat zasedání rady, zajišťovat podklady pro zasedání, řídit zasedání,
- zajišťovat vedení účetnictví, případně dalších agend společenství obcí podle zvláštních právních předpisů,
- předkládat zprávy o výsledcích kontrol prováděných kontrolní komisí zastupitelstvům členských obcí.
- Předseda odpovídá za včasné objednání přezkoumání hospodaření společenství obcí za uplynulý kalendářní rok a za informování veřejnosti o činnosti společenství obcí.
- Funkce předsedy (místopředsedy) zaniká:
- dnem, kdy mu skončí funkce starosty, místostarosty členské obce,
- uplynutím funkčního období,
- odvoláním předsedy (místopředsedy) shromážděním starostů,
- vzdáním se funkce,
- smrtí předsedy (místopředsedy).
- Funkce předsedy (místopředsedy) zaniká zvolením nového předsedy (místopředsedy). V případě zániku funkce jiným způsobem zvolí shromáždění starostů nejpozději do 2 měsíců od zániku funkce nového předsedu, příp. místopředsedu.
- Uplyne-li doba, na kterou byl předseda (místopředseda) zvolen, zůstává tento ve funkci do doby zvolení nového předsedy (místopředsedy). Toto pravidlo platí obdobně i v případě, kdy funkce předsedy (místopředsedy) zanikne v důsledku řádných voleb do obecních zastupitelstev.
- Předseda a místopředseda jsou povinni svou funkci vykonávat s nezbytnou loajalitou i s potřebnými znalostmi a pečlivostí. Má se za to, že jedná nedbale, kdo není této péče řádného hospodáře schopen, ač to musel zjistit při přijetí funkce nebo při jejím výkonu, a nevyvodí z toho pro sebe důsledky. Předseda a místopředseda ze své činnosti odpovídají shromáždění starostů.
XII. Kontrolní komise
- Kontrolní komise je povinně vytvářeným kontrolním orgánem společenství obcí. Kontrolní komise má v případě společenství obcí tvořeném méně než 15 obcemi 3, v opačném případě
5 členů. Členové kontrolní komise jsou vždy fyzické osoby volené na dobu 2 let. Opakované zvolení je možné. Funkce člena kontrolní komise je neslučitelná s výkonem funkce člena jiného voleného orgánu společenství obcí s výjimkou shromáždění starostů. Členy kontrolní komise volí shromáždění starostů. Předseda kontrolní komise musí být členem shromáždění starostů. - Člen kontrolní komise vykonává funkci vždy osobně. Člen kontrolní komise musí být plně svéprávný a bezúhonný ve smyslu právního předpisu upravujícího živnostenské podnikání.
- Do působnosti kontrolní komise patří:
- kontrola dodržování stanov společenství obcí a platných právních předpisů,
- kontrola dodržování usnesení orgánů společenství obcí,
- kontrola hospodaření společenství obcí a nakládání s jeho majetkem nahlížením do účetních knih a všech souvisejících dokladů a dokumentací,
- projednání výroční zprávy o činnosti a hospodaření společenství obcí,
- plnění úkolů zadaných shromážděním starostů a přijímání podnětů ke kontrolní činnosti od jednotlivých členů společenství obcí.
- Kontrolní komise se schází dle potřeb, nejméně však jednou za půl roku. Zasedání kontrolní komise svolává a řídí předseda kontrolní komise. Pozvánka na zasedání kontrolní komise spolu s programem, termínem a místem konání musí být v elektronické podobě rozeslána členům kontrolní komise minimálně 7 dní před konáním zasedání.
- Kontrolní komise je usnášeníschopná, je-li přítomna nadpoloviční většina členů. Pro přijetí usnesení je třeba souhlasu většiny přítomných. Hlasovací právo členů kontrolní komise je rovné.
- Předseda kontrolní komise má právo zúčastnit se jednání rady společenství obcí s hlasem poradním.
- Konkrétní kontrolní činnost provádí pověřený člen kontrolní komise. Pověření k provedení kontroly schvaluje kontrolní komise v rámci řádného zasedání tohoto orgánu.
- Kontrola probíhá za součinnosti kontrolou dotčených osob. Tyto osoby jsou povinny kontrolní komisi poskytnout veškerou nutnou součinnost k realizaci schválené kontrolní činnosti.
- O provedené kontrole je sepisována kontrolní zpráva, která následně slouží jako podklad pro kontrolní komisi při přijímání závěrečného usnesení o provedené kontrole. Kontrolované osoby jsou s kontrolní zprávou seznámeny a mohou se k ní vyjádřit ve lhůtě 5 dnů ode dne, kdy byly se zprávou seznámeni.
- Členství v kontrolní komisi zaniká:
- uplynutím funkčního období,
- odvoláním člena kontrolní komise shromážděním starostů,
- vzdáním se funkce,
- smrtí člena kontrolní komise
- dnem, kdy mu skončí mandát zastupitel členské obce,
- V případě zániku funkce člena kontrolní komise zvolí shromáždění starostů nejpozději do 2 měsíců od zániku funkce nového člena kontrolní komise.
- Uplyne-li doba, na kterou byl člen kontrolní komise zvolen, zůstává člen kontrolní komise ve funkci do doby zvolení nového člena. Toto pravidlo platí obdobně i v případě, kdy funkce člena kontrolní komise zanikne v důsledku řádných voleb do obecních zastupitelstev (odst. 10 písm. a. tohoto článku stanov).
- Zasedání kontrolní komise připravuje a svolává předseda kontrolní komise v součinnosti s manažerem. Pozvánka na zasedání kontrolní komise je zasílána členům kontrolní komise elektronicky alespoň 7 dnů před stanoveným termínem.
- Kontrolní komise pořizuje ze svého zasedání zápis, který podepisuje předseda kontrolní komise spolu s jedním vybraným členem kontrolní komise. V zápise se vždy uvede počet přítomných členů kontrolní komise, schválený pořad zasedání, průběh diskuze, výsledek hlasování a přijatá usnesení. Přílohou zápisu jsou též předložené kontrolní zprávy.
- Zápis, který musí být pořízen do 15 dnů po skončení zasedání kontrolní komise, musí být uložen k nahlédnutí v sídle společenství obcí a v sídlech členů společenství obcí; nahlédnout do zápisu kontrolní komise jsou oprávněni zastupitelé všech členských obcí.
- Kontrolní komise ze své činnosti odpovídá shromáždění starostů.
- Kontrolní komise může přijmout podrobnější pravidla pro své jednání v jednacím řádu.
XIII. Manažer společenství obcí
- Manažer je vedoucím zaměstnancem společenství obcí, který zajišťuje realizaci svěřených úkolů a běžný chod společenství obcí.
- Manažer je administrativním orgánem společenství obcí. Manažer zajišťuje především administrativní činnosti, funkční zázemí, informační servis o činnostech společenství obcí, vede seznam členů společenství obcí, zajišťuje propagaci společenství obcí a aktualizaci internetových stránek, koordinuje využívání zaměstnance společenství členskými obcemi (čl. IV 2). Manažer vede evidenci členských příspěvků a zabezpečuje zázemí pro činnost jednotlivých orgánů společenství obcí.
- Manažer může být shromážděním starostům pověřen k zastupování společenství. Pokud se tak stane, musí pověření obsahovat popis a rozsah činností, ke kterým je manažer pověřen zastupovat společenství.
- Manažer může v rámci ekonomických činností společenství pořizovat na svou odpovědnost materiál, zboží, služby, technické a jiné vybavení za účelem prodeje služeb, prodeje zboží
a řádného provozu ekonomické činnosti. - Manažer vystupuje vůči ostatním zaměstnancům společenství obcí jako jejich přímý nadřízený. Organizuje jejich činnost, stanovuje prioritu plnění úkolů a navrhuje odměny zaměstnancům. V případě, že je zajišťována správní činnost podle § 53e zákona o obcích, stanovuje rovněž plán prací. Dohlíží na kvalitu výstupů realizovaných zaměstnanci společenství.
- Osobu na pozici manažera navrhuje a schvaluje shromáždění starostů. Shromáždění starostů také rozhoduje o výši jeho odměny. Vůči manažerovi zastává funkci statutárního orgánu zaměstnavatele předseda.
- Manažer je oprávněn účastnit se zasedání shromáždění starostů a rady s hlasem poradním.
- Manažer organizačně zajišťuje styk orgánů společenství obcí s veřejností.
XIV. Majetek a hospodaření společenství obcí
- Činnost společenství obcí je financována zejména z členských příspěvků, dotací, sponzorských darů a příjmů z činností vyvíjených společenstvím obcí.
- Veškeré získané prostředky mohou být použity pouze v souladu a za podmínek určených těmito stanovami a rozhodnutími příslušných orgánů společenství obcí. Veškeré prostředky společenství obcí musí být využívány k financování činností společenství obcí naplňujících jeho cíle. Jakýkoliv přebytek hospodaření společenství obcí bude použit pro činnosti společenství obcí, které jsou v souladu s těmito stanovami deklarovaným předmětem činnosti, a to včetně samotné správy společenství obcí jako právnické osoby.
- Za účelem činnosti společenství obcí mohou jeho členové do společenství obcí vložit část vlastního majetku. Majetek vložený členskou obcí do společenství obcí zůstává ve vlastnictví členské obce.
- Rozsah oprávnění společenství obcí nakládat s vloženým majetkem stanoví vkládající obec, přičemž k vložení majetku do společenství obcí je vždy třeba jednání v písemné formě.
- Společenství obcí nabývá majetek vlastní činností.
- Společenství obcí má při hospodaření s vloženým majetkem i majetkem získaným vlastní činností zejména tyto povinnosti:
- majetek zajistit, sepsat, ocenit a vést v předepsané evidenci a účetnictví,
- majetek využívat účelně a hospodárně v souladu s posláním a cíli společenství obcí,
- o majetek pečovat a provádět jeho pravidelnou údržbu a opravy,
- majetek chránit před zničením, poškozením, odcizením nebo zneužitím,
- majetek chránit před neoprávněnými zásahy a včas uplatňovat právo na náhradu škody a právo na vydání bezdůvodného obohacení.
- Hospodaření probíhá na základě ročního rozpočtu schváleného shromážděním starostů.
- Společenství obcí může pro své hospodaření zřizovat fondy. Společenství obcí může zřídit rezervní a rozvojový fond. Příděly do fondů a jejich užití se řídí samostatným předpisem, který schvaluje shromáždění starostů.
- Shromáždění starostů může část majetku svěřit do správy jinému subjektu, který zřizuje nebo zakládá, zejména pokud je tak zabezpečeno účelnější využití majetku ve prospěch společenství obcí. Ve smlouvě o svěření majetku určí rozsah i omezení pravomocí subjektu, který je správou majetku společenství obcí pověřen.
XV. Rozdělení přebytku hospodaření a podílu na úhradě ztráty
- O rozdělení přebytku a ztráty hospodaření společenství obcí za rozpočtový rok rozhoduje shromáždění starostů podle návrhu.
- Přebytek hospodaření slouží:
- ke krytí výdajů v dalších letech,
- doplnění rezervního fondu,
- k přídělu do rozvojového fondu,
- výplatě podílu členům společenství obcí v rámci výdajů dalšího roku.
- Velikost podílu jednotlivých členů na přebytku a ztráty hospodaření se stanoví poměrně podle počtu obyvatel jednotlivých členů společenství obcí. V případě, že dojde k realizaci projektu, nebo pořízení majetku financovaného jen některými členskými obcemi, vztahuje se výše uvedené ustanovení pouze na tyto zainteresované obce. Pro tento případ musí být financování projektu hned od začátku jasně a zřetelně oddělené od ostatních činností. Podíl zisku i ztráty může vycházet i z jiných modelů dělení, např. podle výše investice zainteresovaná obce.
- Není-li společenství obcí schopno plnit své splatné dluhy, použijí se prostředky z rezervního fondu. V případě nedostatku zdrojů tohoto fondu může shromáždění starostů rozhodnout
o uložení povinnosti členům společenství obcí poskytnout mimořádný příspěvek. Výše mimořádného příspěvku se stanoví v závislosti na počtu obyvatel jednotlivého člena společenství obcí.
XVI. Členské příspěvky
- Pravidelný roční členský příspěvek pro nadcházející kalendářní rok stanovuje shromáždění starostů, přičemž výše příspěvku každého člena se odvíjí od počtu obyvatel a velikosti obce.
Roční příspěvek člena svazku obcí se skládá ze dvou položek:
položka 1
Tato část příspěvku je závislá na konkrétním počtu obyvatel člena svazku obcí. Částka příspěvku je násobkem počtu obyvatel k 1. lednu daného kalendářního roku a koeficientu 110.
položka 2
Tato část příspěvku je závislá na řádovém počtu obyvatel člena svazku obcí.
Vrstvy:
1-49 obyvatel 21 600 Kč
50-99 obyvatel 25 200 Kč
100-199 obyvatel 44 400 Kč
200-299 obyvatel 57 600 Kč
300-399 obyvatel 66 000 Kč
400-499 obyvatel 84 000 Kč
500-999 obyvatel 93 600 Kč
1000-1500 obyvatel 96 000 Kč
nad 1500 obyvatel 114 000 Kč
Celková částka ročního příspěvku bude zařazena do konsolidačních položek rozpočtů obcí jednotlivých členů. Roční příspěvek je splatný ve dvou 50% splátkách do 30.4. a do 31.8. každého kalendářního roku.
- Výše ročního členského příspěvku může být meziročně upravována. Zejména pokud dojde k rozšíření služeb, z důvodu růstu nebo poklesu nákladů, nebo při změně počtu členských obcí
a počtu obyvatel. - V odůvodněných případech může shromáždění starostů schválit mimořádný členský příspěvek.
XVII. Zrušení a zánik společenství obcí
- Společenství obcí se zrušuje rozhodnutím shromáždění starostů, a to dnem uvedeným v rozhodnutí nebo dnem, kdy bylo toto rozhodnutí přijato.
- O zrušení společenství obcí rozhoduje shromáždění starostů usnesením alespoň 2/3 všech členů. Pro přijetí takového usnesení je třeba souhlas alespoň 3/5 všech členů společenství obcí.
- Předseda je povinen oznámit zrušení společenství obcí do 15 dnů od rozhodnutí příslušnému krajskému úřadu.
- Po zrušení společenství obcí se vyžaduje jeho likvidace, ledaže celé jmění společenství obcí nabývá právní nástupce.
- Nepřejde-li majetek svazku obcí na právního nástupce, provede se jeho likvidace. Likvidační zůstatek se rozdělí mezi členy podle výše jejich vkladů. V případě, že dojde k dělení majetku, který byl realizován a spolufinancován jen některými členskými obcemi, vztahuje se výše uvedené ustanovení pouze na tyto zainteresované obce. Pro tento případ musí být financování majetku hned od začátku jasně a zřetelně oddělené od ostatních činností.
- Společenství obcí zaniká dnem výmazu z rejstříku společenství obcí.
- Pravidla dle tohoto článku stanov se přiměřeně uplatní při splynutí nebo sloučení společenství obcí.
XVIII. Závěrečná ustanovení
- V záležitostech neřešených těmito stanovami se podpůrně užijí obecná ustanovení o právnických osobách obsažená v zákoně č. 89/2012 Sb., občanský zákoník.
- Společenství obcí se automaticky stává svazkem obcím za předpokladu, že nebude splňovat zákonem stanovené podmínky.
- Znění těchto stanov bylo schváleno na zasedání shromáždění starostů konaném dne
26. 11. 2024, jeho konání je potvrzeno zápisem 9/2024 ze dne 26.11. 2024. - Znění těchto stanov je účinné od 26. 11. 2024.
za Obec Čakov starosta Mgr. Martin Schovánek |
za Městys Český Šternberk starostka Ing. Iveta Bártová |
za Městys Divišov starosta Mgr. Zdeněk Pekárek |
za Obec Drahňovice starosta Ladislav Strnad |
za Obec Chotýšany starosta Bohuslav Kovář |
za Obec Mrač starosta František Zvolský |
za Obec Litichovice starostka Alena Zárubová |
za Obec Ostředek starosta Ing. Marek Škvor |
za Obec Petroupim starosta Jiří Černý |
za Obec Popovice starosta František Páv |
za Obec Postupice starosta Jaroslav Andr |
za Obec Soběhrdy starosta Pavel Bartík, MBA |
za Obec Struhařov starosta Ing. Libor Matoušek |
za Obec Teplýšovice starosta Josef Škvor |
za Obec Třebešice starostka Hana Moravcová |
Za Obec Vodslivy starosta Jiří Chlumský |
za Obec Vranov starosta Jan Roubíček |
za Obec Xaverov starosta Jiří Hervert |