Souhrnné informace k vydání voličského průkazu
Volič může požádat obecní úřad, v jehož stálém seznamu voličů je zapsán, o vydání voličského průkazu pro volby do Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR ode dne vyhlášení voleb (tj. od 14.5.2025) těmito způsoby:
1. osobně nejpozději 2 dny přede dnem voleb, tj. ve středu 1. října 2025 do 16,00 hodin, tedy do okamžiku uzavření stálého seznamu voličů pro výše zmíněné volby – v tomto případě není písemná žádost vyžadována, neboť obecní úřad, který je oprávněn voličský průkaz vydat, o žádosti voliče po prokázání jeho totožnosti učiní úřední záznam, ve kterém veškeré potřebné údaje uvede.
2. podáním doručeným nejpozději 7 dnů přede dnem voleb, tj. v pátek 26. září 2025 do 16,00 hodin, obecnímu úřadu:
- v listinné podobě opatřené úředně ověřeným podpisem* voliče nebo
- v elektronické podobě zaslané POUZE prostřednictvím datové schránky voliče. (NELZE poslat žádost elektronicky s elektronickým podpisem voliče!!)
- prostřednictvím Portálu občana.
Pro písemné podání žádosti o vydání voličského průkazu lze využít formulář nebo lze volnou formou podat žádost, která musí obsahovat: jméno a příjmení, datum narození, adresu místa trvalého pobytu, způsob doručení voličského průkazu; požaduje-li volič jeho zaslání, i adresu, na kterou má být voličský průkaz zaslán.
Obecní úřad Třebešice může voličský průkaz VYDAT NEJDŘÍVE 15 dnů přede dnem voleb, tj. nejdříve ve čtvrtek 18. září 2025.
Předání voličského průkazu:
- předat osobně voliči nebo
- předat osobě, která se prokáže plnou mocí** s ověřeným podpisem voliče žádajícího o vydání voličského průkazu, anebo
- zašle voliči na jím uvedenou adresu na území České republiky do vlastních
Voličský průkaz opravňuje k zápisu do výpisu ze zvláštního seznamu voličů ve dnech voleb v jakémkoliv volebním okrsku na území ČR, popřípadě do výpisu ze zvláštního seznamu vedeného zastupitelským úřadem v jakémkoli zvláštním volebním okrsku v zahraničí. Volič, který se dostavil do volební místnosti s voličským průkazem, je povinen tento průkaz odevzdat okrskové volební komisi; ta jej přiloží k výpisu ze zvláštního seznamu voličů.
Při ztrátě nebo odcizení voličského průkazu nelze vydat duplikát a voliči tak není umožněno hlasovat.
[1]Úřední ověření podpisu voliče provádějí úřady, kterými jsou podle zákona č. 21/2006 Sb., o ověřování shody opisu nebo kopie s listinou a o ověřování pravosti podpisu a o změně některých zákonů (zákon o ověřování), ve znění pozdějších předpisů,
- krajské úřady, obecní úřady obcí s rozšířenou působností, obecní úřady, úřady městských částí nebo městských obvodů územně členěných statutárních měst a úřady městských částí hlavního města Prahy, újezdní úřady; při ověření podpisu u správních úřadů lze využít osvobození od správního poplatku podle ustanovení § 8 odst. 2 písm. f) zákona č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů, jež stanoví, že od poplatků jsou osvobozeny úkony pro účely využití volebního práva. Tuto skutečnost správní úřad u úkonu vyznačí.
- držitel poštovní licence a Hospodářská komora České republiky
- notáři na základě zákona č. 358/1992 Sb., o notářích a jejich činnosti.
Držitel poštovní licence a Hospodářská komora České republiky mohou za provedení správního úkonu podle § 8a odst. 2 a 3 zákona č. 365/2000 Sb., o informačních systémech veřejné správy a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů, požadovat poplatek. Poplatek požadují i notáři.