• Pomník padlým z 1. světové války - Psáře
  • Psáře
  • Dubovka
  • Obecní úřad

Psáře

Správní území obce Psáře se rozkládá na výměře 830,33 ha na jednom katastrálním území Psáře.

Ve správním území obce jsou tyto místní části: 
- Dubovka
- Psáře 

V obci žije 135 obyvatel.

První písemná zmínka o obci pochází z roku 1352.

Oznámení o zveřejnění

OZNÁMENÍ O ZVEŘEJNĚNÍ

 

  • Schválený rozpočet obce
  • Schválený rozpočtový výhled obce

Tyto dokumenty byly zveřejněny v elektronické podobě na elektronické úřední desce obce http://chopos.cz/psare-obecni-urad/psare-uredni-deska.html a internetových stránkách obce http://chopos.cz/psare-obecni-urad/psare-rozpocty.html

 

  • Schválený rozpočet dobrovolného svazku obcí CHOPOS na aktuální účetní období
  • Schválený rozpočtový výhled 2016 – 2018

 Tyto dokumenty byly zveřejněny v elektronické podobě na internetových stránkách DSO CHOPOS http://chopos.cz/urad-sluzby-dokumenty/rozpocty.html

 

  • Schválený rozpočet dobrovolného svazku obcí BENE-BUS na aktuální účetní období
  • Návrh střednědobého výhledu rozpočtu svazku obcí BENE-BUS na rok 2018 - 2020

 Tento dokument byl zveřejněn v elektronické podobě na úřední desce Města Benešov – úřední deska jiných subjektů

http://www.benesov-city.cz/vismo/zobraz_dok.asp?ud=2&p1=39524&tzv=1&pocet=25&stranka=6

 

Dále budou na výše zmíněných webových stránkách zveřejněny aktualizované nebo nově vydané dokumenty daných subjektů:

  • Návrh rozpočtu na další účetní období
  • Schválený rozpočet na další účetní období
  • Návrh střednědobého výhledu rozpočtu na další období
  • Schválený střednědobý výhled rozpočtu na další období
  • Případná schválená pravidla rozpočtového provizoria
  • Schválená rozpočtová opatření (Úpravy rozpočtu)
  • Návrh závěrečného účtu
  • Schválený závěrečný účet

 

 

 

Do listinné podoby dokumentů Obce Psáře je možno nahlédnout v kanceláři OÚ Psáře, Psáře 19, 258 01 Vlašim,  v úředních hodinách: pondělí 15.00 hod. – 19.00 hod

Do listinné podoby dokumentů DSO CHOPOS je možno nahlédnout v kanceláři DSO CHOPOS, Křižíkova 1424, 256 01 Benešov.

Do listinné podoby dokumentů DSO BENE-BUS je možno nahlédnout v kanceláři DSO BENE-BUS, Masarykovo náměstí 1, Benešov, č. dveří 510, pondělí – čtvrtek  -  8.00-14.00 hod.

Kontakty

Oficiální název Obec Psáře
Kontaktní adresa Obecní úřad Psáře
  Psáře 19
  258 01 Vlašim
Telefony Obecní úřad                                            317 851 443 
  starosta: Bc. Petra Kadlečková                  737 215 636 
  zástupce starosty: Ing. František Škvor     724 221 691 
E-mail OÚ Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
Bankovní spojení 33227121/0100
Číslo účtu u ČNB 94-11714121/0710 - pro styk s institucemi
00508489
DIČ CZ00508489

 

Czech Point

Český Podací Ověřovací Informační Národní Terminál, tedy Czech POINT, je projektem, který by měl zredukovat přílišnou byrokracii ve vztahu občan - veřejná správa. Czech POINT je asistovaným místem výkonu veřejné správy, kde každý může získat informace o údajích, které o něm vede stát v centrálních registrech a kde bude moci také učinit jakékoliv podání ke státu. Tato služba není určena k nahlížení do registrů, ale pouze k vystavení ověřeného výstupu z příslušného registru. Cílem projektu Czech POINT je vytvořit takovou službu pro komunikaci se státem a to prostřednictvím jednoho místa, kde bude možné získat a ověřit data z veřejných i neveřejných informačních systémů, úředně ověřit dokumenty a listiny, převést písemné dokumenty do elektronické podoby a naopak, získat informace o průběhu správních řízení ve vztahu k občanovi a podat podání pro zahájení řízení správních orgánů.

Czech POINT a základní registry
Czech POINT pokračuje v přibližování výkonu státní správy občanům. Potvrzuje, že je nejpohodlnějším způsobem, jak z jediného místa komunikovat s úřady a institucemi. Kromě standardní škály služeb, rozšiřuje od 1. 7. 2012 svoji nabídku o výpisy ze základních registrů podle zákona č.111/2009 Sb., o základních registrech.
Občané tak mají možnost ověřit si údaje, které jsou o nich v registrech vedeny, úředníci pak mají prostřednictvím formulářů v části CzechPOINT@office přístup k referenčním údajům ze základních registrů.


Úřední hodiny:
Pondělí 15:00-19:00


Výpisy z veřejných evidencí:
- Obchodní rejstřík
- Živnostenský rejstřík
- Katastr nemovitostí

Výpisy z neveřejných evidencí:
- Rejstříku trestů
- Výpis z bodového hodnocení řidiče


Ceník: 
ceny za jednotlivé služby na stránkách http://www.czechpoint.cz/web/?q=node/23


Jaké doklady mají žadatelé o výpis doložit:

Ověřené výpisy z veřejných evidencí:
U veřejných evidencí není ověřována totožnost žadatele. Žadatel je pouze povinen sdělit relevantní kritéria pro vyhledání svého požadavku.
Obchodní rejstřík – IČ subjektu
Živnostenský rejstřík – IČ podnikatele / fyzické osoby
Katastr nemovitostí – Název katastrálního území a číslo listu vlastnictví

Ověřené výpisy z neveřejných evidencí:
Rejstřík trestů
- Pro vydání ověřeného výpisu z RT je třeba podepsat písemnou žádost a doložit totožnost žadatele, kterého se výpis týká. K prokázání totožnosti přineste s sebou občanský průkaz nebo cestovní pas. Výpis z RT je možné vydat i cizincům, kteří mají povolení k dlouhodobému nebo trvalému pobytu a bylo jim přiděleno rodné číslo. Pokud nikdo žádá o výpis z RT v zastoupení, musí doložit i úřední ověřené pověření k tomuto úkonu (plnou moc) a svoji totožnost.
Výpis z bodového hodnocení řidiče - O výpis může zažádat pouze žadatel sám, nebo jím určený zmocněnec. Osoba, která na pracovišti Czech POINT o výpis žádá, musí mít platný doklad totožnosti (občanský průkaz, cestovní pas) a musí mít přiděleno rodné číslo. Nepovinně je možné v žádosti i udávat číslo řidičského průkazu.

http://www.czechpoint.cz/web/

CzechPOINT@home
Občané, kteří dávají přednost elektronické komunikaci, mají konečně možnost získat výpis z Obchodního rejstříku, Živnostenského rejstříku a dalších rejstříků ISVS v elektronické podobě. Stačí mít aktivní datovou schránku. Pak už nemusíte chodit pro požadovaný výpis na kontaktní místo Czech POINT, výpis vám bude doručen do vaší datové schránky. Nabídka výpisů bude postupně doplňována v závislosti na změnách v legislativě ČR.

Více informací.

Pokud nemáte datovou schránku dosud zřízenu, můžete o ni požádat pomocí následujícího postupu.

Elektronická podatelna pro obec Psáře

Adresa pro elektronickou podatelnu:
Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript." ' + path + '\'' + prefix + ':' + addy10477 + '\' rel="alternate">'+addy_text10477+'<\/a>'; //-->

Pravidla potvrzování doručení datových zpráv:
Doručení datové zprávy se odesilateli potvrzuje, pokud je možné z přijaté datové zprávy zjistit elektronickou adresu odesilatele. Součástí zprávy o potvrzení je:
- zaručený elektronický podpis oprávněného zaměstnance obce
- datum a čas, kdy byla datová zpráva doručena
Pokud potvrzení doručení datové zprávy nedojde, zpráva nebyla doručena.
 
Požadavky na elektronická podání:
Z podání musí být jasně zřejmé pro kterou obec popř. osobu je toto určeno.
Při použití jiných formátů nemusí být elektronická podatelna způsobilá takové podání přijmout.
Jednou e-mailovou zprávou (nebo na jednom technickém nosiči dat) zasílejte pouze jedno podání.
Pokud součástí jednoho podání je více elektronických dokumentů, musí být zřejmé, který dokument je vlastním podáním a které dokumenty jsou dalšími elektronickými přílohami tohoto podání.

Pravidla potvrzování doručení datových zpráv: (max. doba uplynutí od doručení zprávy do odeslání potvrzení)
Přijaté elektronické podání následně projde předepsanými kontrolami, např. z hlediska své čitelnosti, přítomnosti elektronického podpisu, přítomnosti viru, atd. O doručení podání na elektronickou podatelnu tato vyrozumí odesilatele emailovou zprávou (potvrzením) o přijetí podání. Do této zprávy pak budou vypsány identifikační údaje podání, její součástí bude též elektronický podpis zaměstnance podatelny a časový údaj kdy byla datová zpráva doručena. Maximální doba pro odeslání potvrzení o doručení zprávy elektronické podatelně je v pracovních dnech do 24 hodin. Ve dnech pracovního volna  a pracovního klidu počíná čas pro odeslání potvrzení o doručení datové zprávy elektronické podatelně běžet následující pracovní den po dni pracovního volna či pracovního klidu.
Neprojde-li podání některou z výše uvedených kontrol, nebude podatelnou přijato a v potvrzení pak bude uveden tento konkrétní důvod nepřijetí.
Pokud potvrzení o doručení datové zprávy odesílateli nebude doručeno ve výše  uvedeném čase, nebyla zpráva elektronické podatelně doručena.

Adresa pro fyzické doručování nosičů s elektronickou formou podání:
1. Na technickém nosiči dat (disketa 1,44 MB, CD). Nosič můžete doručit do podatelny obce Psáře, Psáře , 258 01 Vlašim, a to  v pracovních dnech od 8:00 hod. do 14:00 hod.
2. Prostřednictvím e-mailové zprávy i nepodepsané elektronickým podpisem, odeslané na adresu Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript..

Formáty datových zpráv (formát přílohy e-mailu):
*.TXT  (prostý text)
*.RTF  (dokument v textovém standardu RTF)
*.DOC (WORD)
*.WPD (602 TEXT)   
*.PDF  (dokument ve formátu Adobe Acrobat Reader®)

Postup v případě zjištění výskytu škodlivého kódu u přijaté datové zprávy:
Datová zpráva, u které byl zjištěn škodlivý kód, není zpracovávána. Pokud z přijaté datové zprávy lze zjistit elektronickou adresu odesilatele, je na tuto adresu zaslán informativní email se zprávou, že doručená zpráva obsahovala virus, a proto není považována za řádně doručenou.


Elektronická podatelna je u obce zřízena za účelem možnosti přijímat a odesílat datové zprávy při korespondenci s občany nebo organizacemi České republiky, které za použití zaručeného elektronického podpisu požívají stejnou právní kvalifikaci, jako dokumenty v listinné formě, jež obsahují notářsky ověřený/é podpis/y.
Elektronická podatelna obce je určena pro příjem elektronických podání od občanů ČR a organizací ČR ve smyslu nařízení vlády č. 495/2004 Sb., kterým se provádí zákon č. 227/2000 Sb., o elektronickém podpisu a o změně některých zákonů a vyhlášky č. 496/2004 Sb. o elektronických podatelnách.
 

Není určena pro reklamní a nabídkové činnosti firem a jednotlivců.

Struktura informací zveřejňovaných o povinném subjektu podle vyhlášky č. 442/2006 Sb.

 

1. Název Obec Psáře
2. Důvod a způsob založení

Obec Psáře v souladu s ústavním zákonem číslo 1/1993 Sb. (ústava České republiky) základním územním samosprávným územním společenstvím občanů.

Vznik a zánik obcí (měst) je v současném právním řádu České republiky upraven zákonem č. 128/2000 Sb. o obcích (obecní zřízení) ve znění pozdějších právních předpisů. Podle § 1, odstavce 1, písmena a) zmíněného zákona jsou obcemi ty územní celky, které byly obcemi ke dni účinnosti zákona, tj. 24. listopadu 1990.

Obec je samostatně spravována zastupitelstvem.

1)obec jako právnická osoba
2) vystupuje v právních vztazích svým jménem a nese odpovědnost z těchto vztahů vyplývající
3)Každá obec má svůj obecní úřad
4) v naší obci je to Obecní úřad Psáře.

1) zákon čís. 1/1993 Sb. (ústava ČR) článek 101
2) zákon čís. 40/1964 Sb. (občanský zákoník), § 18, odst. 1, písm. C)
3) zákon čís. 367/1990 Sb. (zákon o obcích), § 4, odst. 1
4) zákon čís. 367/1990 Sb. (zákon o obcích), §

3. Organizační struktura

Obec Psáře

  • Finanční výbor
  • Kontrolní výbor
  • Inventarizační komise
  • Příspěvkové organizace
  • Zřizované organizace podle jiného zákona
Jednací řád OZ
4. Kontaktní spojení

Psáře 19
258 01 Vlašim
Telefon: 317 851 443
Mobilní telefon: 737 215 636
E-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
WWW: www.psare.cz
ID Datové schránky: mzebxkz

4.1 Kontaktní poštovní adresa

Psáře 19
258 01 Vlašim
Kód adresy: 14389754

4.2 Adresa úřadovny pro osobní návštěvu

Psáře 19
258 01 Vlašim

4.3 Úřední hodiny pondělí 15.00 hod. – 19.00 hod
4.4 Telefonní čísla

starostka: Bc. Petra Kadlečková, 737 215 636
místostarosta: Ing. František Škvor, 724 221 691

4.5 Čísla faxu subjekt nepoužívá fax
4.6 Adresa internetové stránky www.psare.cz
4.7 Adresa e-podatelny

Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

4.8 Další elektronické adresy subjekt nepoužívá další elektronické adresy
5. Případné platby lze poukázat

Komerční banka a.s., Tyršova 2077  Benešov
číslo hlavního bankovního účtu pro styk s veřejností:
33227121/0100 číslo účtu u ČNB pro styk s institucemi:
94-11714121/0710

6. IČ 00508489
7. DIČ CZ00508489
8. Dokumenty -
8.1 Seznamy hlavních dokumentů

Úřední deska

8.2 Rozpočet

Rozpočty

9. Žádosti o informace

Zákon č. 106/1999 Sb. O svobodném přístupu k informacím - přehled lhůt a termínů

Lhůty

  • Odkaz na zveřejněnou informaci - § 6 odst. l) - 7 dnů
  • Výzva k upřesnění nesrozumitelné nebo příliš obecné informace - § 14 odst. 5, písm. b) - 7 dnů
  • Informace o odložení žádosti nevztahující se k působnosti povinného subjektu - § 14 odst. 5, písm. c) - 7 dnů
  • Poskytnutí informace žadateli - § 14 odst. 5, písm. d) - 15 dnů
  • Prodloužení lhůty pro poskytnutí informace ze závažných důvodů - § 14 odst. 7) - 10 dnů
  • Rozhodnutí o odvolání - § 16 odst. 3) - 15 dnů
  • Upřesnění žádosti o informaci žadatele - § 14 odst. 5, písm. a) - 30 dnů
  • Lhůta pro stížnost žadatele, který nesouhlasí s vyřízením žádosti způsobem uvedeným v § 6; kterému po uplynutí lhůty podle § 14 odst. 5 písm. d) nebo §14 odst. 7 nebyla poskytnuta informace nebo předložena konečná licenční nabídka a nebylo vydáno rozhodnutí o odmítnutí žádosti; kterému byla informace poskytnuta částečně, aniž bylo o zbytku žádosti vydáno rozhodnutí o odmítnutí, nebo který nesouhlasí s výší úhrady sdělené podle § 17 odst. 3 nebo s výší odměny podle § 14a odst. 2, požadovanými v souvislosti s poskytováním informací - § 16a odst. 3 – 30 dnů
  • Odvolání proti rozhodnutí - § 16 odst. 1) - 15 dnů

Termíny

  • Poskytování informací dle § 5 odst. 1 způsobem umožňujícím dálkový přístup (§ 5 odst. 2) - od 1. 1. 2001
  • Poskytování informací z registrů způsobem umožňujícím dálkový přístup (§ 5 odst. 3) - od 1. 1. 2002

Postup při vyřizování žádostí o poskytnutí informace dle zákona č. 106/99 Sb., o svobodném přístupu k informacím.

Kdo může o informaci požádat

  • informaci může žádat každá fyzická nebo právnická osoba, přičemž nemusí zdůvodňovat, proč o informaci žádá

Kdo informaci poskytne

  • kterýkoli státní orgán nebo orgány územní samosprávy (obce)

Kdy je podání informace povinným subjektem omezeno

  • Je-li požadovaná informace v souladu s právními předpisy označena za utajovanou informaci, k níž žadatel nemá oprávněný přístup, povinný subjekt ji neposkytne.
  • Informace týkající se osobnosti, projevů osobní povahy, soukromí fyzické osoby a osobní údaje povinný subjekt poskytne jen v souladu s právními předpisy, upravujícími jejich ochranu.
  • Pokud je požadovaná informace obchodním tajemstvím dle ust. § 17 zák. č. 513/1991 Sb., obchodního zákoníku, resp. dle ust. § 504 zák. č. 89/2012 Sb., občanského zákoníku, povinný subjekt ji neposkytne.
  • Informace o majetkových poměrech osoby, která není povinným subjektem, získané na základě zákonů o daních, poplatcích, penzijním nebo zdravotním pojištění anebo sociálním zabezpečení povinný subjekt podle tohoto zákona neposkytne.

Další omezení práva na informace

  • Povinný subjekt může omezit poskytnutí informace, pokud:
  1. se vztahuje výlučně k vnitřním pokynům a personálním předpisům povinného subjektu,
  2. jde o novou informaci, která vznikla při přípravě rozhodnutí povinného subjektu, pokud zákon nestanoví jinak; to platí jen do doby, kdy se příprava ukončí rozhodnutím, nebo
  3. jde o informaci poskytnutou Organizací Severoatlantické smlouvy nebo Evropskou unií, která je v zájmu bezpečnosti státu, veřejné bezpečnosti nebo ochrany práv třetích osob chráněna uvedenými původci označením „NATO UNCLASSIFIED“ nebo „LIMITE“ a v České republice je toto označení respektováno z důvodů plnění povinností vyplývajících pro Českou republiku z jejího členství v Organizaci Severoatlantické smlouvy nebo Evropské unii, pokud původce nedal k poskytnutí souhlas.
  • Povinný subjekt informaci neposkytne, pokud:
  1. jde o informaci vzniklou bez použití veřejných prostředků, která byla předána osobou, jíž takovouto povinnost zákon neukládá, pokud nesdělila, že s poskytnutím informace souhlasí,
  2. ji zveřejňuje na základě zvláštního zákona a v předem stanovených pravidelných obdobích až do nejbližšího následujícího období, nebo
  3. by tím byla porušena ochrana práv třetích osob k předmětu práva autorského.
  • Informace, které získal povinný subjekt od třetí osoby při plnění úkolů v rámci kontrolní, dozorové, dohledové nebo obdobné činnosti prováděné na základě zvláštního právního předpisu, podle kterého se na ně vztahuje povinnost mlčenlivosti anebo jiný postup chránící je před zveřejněním nebo zneužitím, se neposkytují. Povinný subjekt poskytne pouze ty informace, které při plnění těchto úkolů vznikly jeho činností.
  • Povinné subjekty dále neposkytnou informace o
  1. probíhajícím trestním řízení,
  2. rozhodovací činnosti soudů, s výjimkou rozsudků,
  3. plnění úkolů zpravodajských služeb
  4. přípravě, průběhu a projednávání výsledků kontrol v orgánech Nejvyššího kontrolního úřadu,
  5. činnosti Ministerstva financí podle zákona o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu nebo podle zákona o provádění mezinárodních sankcí.
  • Povinný subjekt neposkytne informaci, která je předmětem ochrany práva autorského nebo práv souvisejících s právem autorským (dále jen "právo autorské"), je-li v držení
  1. provozovatelů rozhlasového nebo televizního vysílání, kteří toto vysílání provozují na základě zvláštních právních předpisů,
  2. škol a školských zařízení, které jsou součástí vzdělávací soustavy podle školského zákona a podle zákona o vysokých školách,
  3. knihoven poskytujících veřejné knihovnické a informační služby podle knihovního zákona,
  4. Akademie věd České republiky a dalších veřejných institucí, které jsou příjemci nebo spolupříjemci podpory výzkumu a vývoje z veřejných prostředků podle zákona o podpoře výzkumu a vývoje, nebo
  5. kulturních institucí hospodařících s veřejnými prostředky, jako jsou muzea, galerie, divadla, orchestry a další umělecké soubory.
  • Povinný subjekt neposkytne informaci o činnosti orgánů činných v trestním řízení, včetně informací ze spisů, a to i spisů, v nichž nebylo zahájeno trestní řízení, dokumentů, materiálů a zpráv o postupu při prověřování oznámení, které vznikly činností těchto orgánů při ochraně bezpečnosti osob, majetku a veřejného pořádku, předcházení trestné činnosti a při plnění úkolů podle trestního řádu, pokud by se tím ohrozila práva třetích osob anebo schopnost orgánů činných v trestním řízení předcházet trestné činnosti, vyhledávat nebo odhalovat trestnou činnost nebo stíhat trestné činy nebo zajišťovat bezpečnost České republiky.

Jak se o informaci žádá

Žádost o poskytnutí informace se podává

  1. ústně, tj. osobní návštěvou na příslušném orgánu nebo dotazem provedeným pomocí telekomunikačního zařízení nebo
  2. písemně, a to i prostřednictvím sítě nebo služby elektronických komunikací.

Není-li žadateli na ústně podanou žádost informace poskytnuta anebo nepovažuje-li žadatel informaci poskytnutou na ústně podanou žádost za dostačující, je třeba podat žádost písemně.

Co musí písemná žádost obsahovat

  • označena („žádost dle informačního zákona“; „žádost dle z. č. 106/1999 Sb.“; „žádost dle zákona o svobodném přístupu k informacím“, apod.), tj. že se žadatel domáhá poskytnutí informací podle zákona č. 106/1999 Sb.
  • musí v ní být určeno, kterému povinném subjektu je určena,
  • musí obsahovat u fyzické osoby: jméno, příjmení, datum narození, adresu trvalého pobytu nebo, není-li přihlášena k trvalému pobytu, adresu bydliště a adresu pro doručování, liší-li se od adresy trvalého pobytu nebo bydliště a u právnické osoby: název, identifikační číslo osoby, adresu sídla a adresu pro doručování, liší-li se od adresy sídla, která žádost podává. Adresou pro doručování se rozumí též elektronická adresa.
  • je-li žádost učiněna elektronicky, musí být podána prostřednictvím elektronické adresy podatelny povinného subjektu, pokud ji povinný subjekt zřídil. Pokud elektronické adresy podatelny nejsou zveřejněny, postačí podání na jakoukoliv elektronickou adresu povinného subjektu.
  • musí z ní být patrno, o jakou informaci se žádá.
  • neobsahuje-li žádost uvedené údaje, povinný subjekt posoudí ve smyslu ust. § 14 odst. 5 zákona žádost a:
  1. brání-li nedostatek údajů o žadateli podle odstavce 2 postupu vyřízení žádosti o informaci podle tohoto zákona, zejména podle § 14a nebo 15, vyzve žadatele ve lhůtě do 7 dnů ode dne podání žádosti, aby žádost doplnil; nevyhoví-li žadatel této výzvě do 30 dnů ode dne jejího doručení, žádost odloží,
  2. v případě, že je žádost nesrozumitelná, není zřejmé, jaká informace je požadována, nebo je formulována příliš obecně, vyzve žadatele ve lhůtě do sedmi dnů od podání žádosti, aby žádost upřesnil, neupřesní-li žadatel žádost do 30 dnů ode dne doručení výzvy, rozhodne o odmítnutí žádosti,
  3. v případě, že požadované informace se nevztahují k jeho působnosti, žádost odloží a tuto odůvodněnou skutečnost sdělí do 7 dnů ode dne doručení žádosti žadateli,

Jaký bude postup povinného subjektu

  • Pokud povinný subjekt žádosti, byť i jen zčásti, nevyhoví, vydá ve lhůtě pro vyřízení žádosti rozhodnutí o odmítnutí žádosti, popřípadě o odmítnutí části žádosti (dále jen "rozhodnutí o odmítnutí žádosti"), s výjimkou případů, kdy se žádost odloží.
  • Povinný subjekt žádost odloží, pokud:
  1. se požadované informace nevztahují k jeho působnosti a tuto odůvodněnou skutečnost sdělí do 7 dnů ode dne doručení žádosti žadateli,
  2. bránil nedostatek údajů o žadateli postupu vyřízení žádosti o informaci podle tohoto zákona, zejména podle § 14a nebo 15, povinný subjekt vyzval žadatele ve lhůtě do 7 dnů ode dne podání žádosti, aby žádost doplnil, avšak žadatel nevyhověl této výzvě do 30 dnů ode dne jejího doručení.
  • Nevydá-li povinný subjekt rozhodnutí o odmítnutí žádosti, nebo pokud povinný subjekt žádost neodloží, poskytne informaci v souladu se žádostí ve lhůtě nejpozději do 15 dnů ode dne přijetí žádosti nebo ode dne jejího doplnění.

Co když povinný subjekt žádosti nevyhoví

  • pokud povinný subjekt, byť i jen z části, nevyhoví, vydá o tom ve lhůtě pro vyřízení žádosti rozhodnutí, které se doručí do vlastních rukou žadatele
  • proti rozhodnutí o odmítnutí žádosti může podat odvolání, a to nejpozději do 15 dnů od jeho doručení

Komu se odvolání posílá

  • odvolání se podává u subjektu, který vydal rozhodnutí o odmítnutí žádosti
  •  

Kdo o odvolání rozhodne

  • odvolání rozhoduje orgán (příslušný krajský úřad), který je nejblíže nadřízeným povinného subjektu, který rozhodnutí vydal
  • ten, kdo o odvolání rozhoduje, tak musí učinit ve lhůtě do 15 dnů od předložení odvolání tím, kdo rozhodnutí vydal
  • proti rozhodnutí odvolacího orgánu se již nelze odvolat. Lze však podat návrh na přezkoumání takového rozhodnutí u příslušného soudu.
10. Příjem žádostí a dalších podání

Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Pravidla potvrzování doručení datových zpráv:

Doručení datové zprávy se odesilateli potvrzuje, pokud je možné z přijaté datové zprávy zjistit elektronickou adresu odesilatele. Součástí zprávy o potvrzení je:
- zaručený elektronický podpis oprávněného zaměstnance svazku obcí
- datum a čas, kdy byla datová zpráva doručena

Pokud potvrzení doručení datové zprávy nedojde, zpráva nebyla doručena.

Požadavky na elektronická podání:
Z podání musí být jasně zřejmé, pro kterou obec popř. osobu je toto určeno.
Při použití jiných formátů nemusí být elektronická podatelna způsobilá takové podání přijmout.
Jednou e-mailovou zprávou (nebo na jednom technickém nosiči dat) zasílejte pouze jedno podání.

Pokud součástí jednoho podání je více elektronických dokumentů, musí být zřejmé, který dokument je vlastním podáním a které dokumenty jsou dalšími elektronickými přílohami tohoto podání.

Pravidla potvrzování doručení datových zpráv: (max. doba uplynutí od doručení zprávy do odeslání potvrzení)

Přijaté elektronické podání následně projde předepsanými kontrolami, např. z hlediska své čitelnosti, přítomnosti elektronického podpisu, přítomnosti viru, atd. O doručení podání na elektronickou podatelnu tato vyrozumí odesilatele emailovou zprávou (potvrzením) o přijetí podání. Do této zprávy pak budou vypsány identifikační údaje podání, její součástí bude též elektronický podpis zaměstnance podatelny a časový údaj kdy byla datová zpráva doručena. Maximální doba pro odeslání potvrzení o doručení zprávy elektronické podatelně je v pracovních dnech do 24 hodin. Ve dnech pracovního volna a pracovního klidu počíná čas pro odeslání potvrzení o doručení datové zprávy elektronické podatelně běžet následující pracovní den po dni pracovního volna či pracovního klidu.

Neprojde-li podání některou z výše uvedených kontrol, nebude podatelnou přijato a v potvrzení pak bude uveden tento konkrétní důvod nepřijetí.

Pokud potvrzení o doručení datové zprávy odesílateli nebude doručeno ve výše uvedeném čase, nebyla zpráva elektronické podatelně doručena.

Adresa pro fyzické doručování nosičů s elektronickou formou podání:

  1. Na technickém nosiči dat (disketa 1,44 MB, CD). Nosič můžete doručit do podatelny OÚ a to v pondělí od 15:00 hod. do 19:00 hod.
  2. Prostřednictvím e-mailové zprávy i nepodepsané elektronickým podpisem, odeslané na adresu Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. .

Formáty datových zpráv (formát přílohy e-mailu):
*.TXT (prostý text)
*.RTF (dokument v textovém standardu RTF)
*.DOC (WORD)
*.WPD (602 TEXT)  
*.PDF (dokument ve formátu Adobe Acrobat Reader®)

Postup v případě zjištění výskytu škodlivého kódu u přijaté datové zprávy:

Datová zpráva, u které byl zjištěn škodlivý kód, není zpracovávána. Pokud z přijaté datové zprávy lze zjistit elektronickou adresu odesilatele, je na tuto adresu zaslán informativní email se zprávou, že doručená zpráva obsahovala virus, a proto není považována za řádně doručenou.

Elektronická podatelna je u obce zřízena za účelem možnosti přijímat a odesílat datové zprávy při korespondenci s občany nebo organizacemi České republiky, které za použití zaručeného elektronického podpisu požívají stejnou právní kvalifikaci, jako dokumenty v listinné formě, jež obsahují notářsky ověřený/é podpis/y.

Elektronická podatelna obce je určena pro příjem elektronických podání od občanů ČR a organizací ČR ve smyslu nařízení vlády č. 495/2004 Sb., kterým se provádí zákon č. 227/2000 Sb., o elektronickém podpisu a o změně některých zákonů a vyhlášky č. 496/2004 Sb. o elektronických podatelnách.

Není určena pro reklamní a nabídkové činnosti firem a jednotlivců.

11. Opravné prostředky

Co když orgán žádosti nevyhoví

Odvolání

  • Proti rozhodnutí povinného subjektu o odmítnutí žádosti lze podat odvolání, a to nejpozději do 15 dnů od jeho doručení.
  • Odvolání se podává u orgánu, který vydal rozhodnutí o odmítnutí žádosti.
  • O odvolání rozhoduje orgán, který je nejblíže nadřízeným tomu orgánu, který rozhodnutí vydal nebo měl vydat.
  • Ten, kdo o odvolání rozhoduje, tak musí učinit ve lhůtě do 15 dnů od předložení odvolání povinným subjektem.
  • Proti rozhodnutí odvolacího orgánu se již nelze odvolat. Lze však podat návrh na přezkoumání takového rozhodnutí u příslušného soudu.

Stížnost

  • Stížnost na postup při vyřizování žádosti o informace (dále jen "stížnost") může podat žadatel,
    1. který nesouhlasí s vyřízením žádosti způsobem uvedeným v § 6,
    2. kterému po uplynutí lhůty podle § 14 odst. 5 písm. d) nebo § 14 odst. 7 nebyla poskytnuta informace nebo předložena konečná licenční nabídka a nebylo vydáno rozhodnutí o odmítnutí žádosti,
    3. kterému byla informace poskytnuta částečně, aniž bylo o zbytku žádosti vydáno rozhodnutí o odmítnutí, nebo
    4. který nesouhlasí s výší úhrady sdělené podle § 17 odst. 3 nebo s výší odměny podle § 14a odst. 2, požadovanými v souvislosti s poskytováním informací.
  • Stížnost lze podat písemně nebo ústně; je-li stížnost podána ústně a nelze-li ji ihned vyřídit, sepíše o ní povinný subjekt písemný záznam.
  • Stížnost se podává u povinného subjektu, a to do 30 dnů ode dne
    1. doručení sdělení podle § 6, § 14 odst. 5 písm. c) nebo § 17 odst. 3,
    2. uplynutí lhůty pro poskytnutí informace podle § 14 odst. 5 písm. d) nebo § 14 odst. 7.
  • O stížnosti rozhoduje nadřízený orgán.
  • Povinný subjekt předloží stížnost spolu se spisovým materiálem nadřízenému orgánu do 7 dnů ode dne, kdy mu stížnost došla, pokud v této lhůtě stížnosti sám zcela nevyhoví tím, že poskytne požadovanou informaci nebo konečnou licenční nabídku, nebo vydá rozhodnutí o odmítnutí žádosti.
  • Nadřízený orgán o stížnosti rozhodne do 15 dnů ode dne, kdy mu byla předložena.

Pozn. Pro podání opravného prostředku není vytvořen žádný formulář. Opravný prostředek lze buď podat písemně, nebo ústně do protokolu. Z podání musí být zřejmé, kdo jej činí a proti jakému rozhodnutí je podání učiněno.

12. Formuláře -
13. Popisy postupů – návody pro řešení životní situace

Návody pro řešení životních situací

14. Předpisy -
14.1 Nejdůležitější používané předpisy

Přehled předpisů, podle nichž obecní úřad ve věci poskytování informací rozhoduje

  • zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, v platném znění (upravuje postavení oprávněného a povinného subjektu při vyřizování žádostí o poskytnutí informací, postup při rozhodování a poskytnutí informací a oprávnění žadatele v případě odmítnutí informací).
  • zákon č. 167/2012 Sb., kterým se mění zákon č. 499/2004 Sb., o archivnictví a spisové službě a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 227/2000 Sb., o elektronickém podpisu a o změně některých dalších zákonů (zákon o elektronickém podpisu), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony (Tento zákon upravuje používání elektronického podpisu, poskytování souvisejících služeb, kontrolu povinností stanovených tímto zákonem a sankce za porušení povinností stanovených tímto zákonem).
  • zákon č. 500/2004 Sb., Správní řád, v platném znění (upravuje postup orgánů moci výkonné, orgánů územních samosprávných celků a jiných orgánů, právnických a fyzických osob, pokud vykonávají působnost v oblasti veřejné správy).
  • zákon č. 128/2000 Sb. o obcích
  • zákon č. 133/2000 Sb. o evidenci obyvatel a rodných číslech
  • zákon č. 565/1990 Sb. o místních poplatcích
  • zákon č. 200/1990 Sb. o přestupcích
  • zákon č. 183/2006 Sb. o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon)
  • Platné obecně závazné vyhlášky
  • Usnesení ze zasedání zastupitelstva obce
14.2 Vydané právní předpisy

Obec Psáře vydává mj. obecně závazné vyhlášky, které mají povahu právních předpisů. Vznikem a účinky se tyto právní akty odlišují. Jedná se o statutární předpisy (statuty), vnitřní předpisy (interní instrukce, směrnice, pokyny), veřejné vyhlášky a jiná opatření.

Vyhlášky

Směrnice

15. Úhrady za poskytování informací -
15. 1 Sazebník úhrad za poskytování informací Obecní úřad je oprávněn požadovat úhradu nákladů spojených s vyhledáváním informací, např. za přímou mzdu pracovníka, pořizování kopií a technických nosičů dat a odesílání informací, přičemž vydání informace se může podmínit zaplacením úhrady nebo zálohy.
15.2 Usnesení nadřízeného orgánu o výši úhrad za poskytnutí informací Žadatel může podat na postup při vyřizování žádosti o informaci stížnost, pokud nesouhlasí s výší úhrady sdělené žadateli písemně povinným subjektem před podáním informace nebo nesouhlasí s výší odměny za oprávnění užít informaci na základě licenční smlouvy. Stížnost lze podat písemně nebo ústně, a to u povinného subjektu. O stížnosti rozhoduje nadřízený orgán. V současné době nejsou vydána žádná usnesení nadřízeného orgánu týkajících se těchto stížností.
16. Licenční smlouvy -
16.1 Vzory licenčních smluv Vzor licenční smlouvy dle § 14 a zákona č. 106/1999Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů
16.2 Výhradní licence V současné době nejsou pro obec poskytnuty žádné výhradní licence podle § 14a odst. 4 zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů.
17. Výroční zpráva podle zákona č. 106/1999 Sb.

Výroční zpráva za rok 2015

Výroční zpráva za rok 2014

Pozn. Výroční zprávy se uvádějí nejméně za poslední dva roky.

 

Registr oznámení o činnostech, oznámení o majetku a oznámení o příjmech, darech a závazcích dle zákona č. 159/2006 Sb., o střetu zájmů

K nahlížení do registru v elektronické podobě je nutno získat přístupové jméno a heslo, které se vydává po vyplnění a ověření žádosti.

Informace a pokyny

Zákon č. 159/2006 Sb., o střetu zájmů ukládá veřejným funkcionářům povinnost podávat příslušnému evidenčnímu orgánu formou čestného prohlášení oznámení o jiných vykonávaných činnostech, oznámení o majetku a oznámení o příjmech, darech a závazcích, která jsou evidenčním orgánem vedena v registru oznámení.

Návod a postupy k vydání uživatelského jména a hesla:
K nahlížení do registru v elektronické podobě je nutno získat přístupové jméno a heslo, které udělí OÚ Psáře, Psáře 19, 258 01 Vlašim – kancelář starosty.
Do registru je možné nahlížet osobně u evidenčního orgánu nebo v elektronické podobě prostřednictvím veřejné datové sítě. Výpisy a opisy evidenční orgán neověřuje a tyto listiny nemají charakter veřejných listin.

Doporučení:
1. Seznámit se s podmínkami vydání uživatelského jména a hesla, viz tato stránka.
2. Každý má právo na základě písemné žádosti bezplatně nahlížet do registru a pořizovat si
z něj opisy a výpisy.
3. Písemná žádost musí obsahovat jméno, příjmení, datum narození, trvalý pobyt a adresu
pro doručování žadatele a údaj o tom, zda žadatel bude do registru nahlížet osobně nebo
v elektronické podobě prostřednictvím veřejné datové sítě.

Žádost lze podat:
a) Osobně u evidenčního orgánu,
b) Prostřednictvím provozovatele poštovních služeb, nebo
c) Elektronicky pomocí e-podatelny OÚ na e-mailovou adresu Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

4. Na základě podané žádosti bude žadateli přiděleno uživatelské jméno a přístupové heslo.
Přístupové údaje budou žadateli předány podle způsobu podání žádosti s výjimkou žádosti podané podle bodu 3 písm. a). Sdělit třetí osobě uživatelské jméno a přístupové heslo k nahlížení do registru v elektronické podobě prostřednictvím veřejné datové sítě je zakázáno!
5. Zveřejnit lze pouze údaje uvedené v registru, které se týkají veřejného funkcionáře – v podmínkách obce se jedná o člena zastupitelstva obce, který je pro výkon funkce dlouhodobě uvolněn a člena zastupitelstva obce, který před svým zvolením do funkce člena zastupitelstva nebyl v pracovním poměru, ale vykonává funkce ve stejném rozsahu jako člen zastupitelstva obce, který je pro výkon funkce dlouhodobě uvolněn.
6. Každý má právo písemně sdělit evidenčnímu orgánu skutečnosti, které nasvědčují nepravdivosti nebo neúplnosti údajů, uvedených v oznámeních evidovaných v registru.
7. Sdělení lze podat též v elektronické podobě prostřednictvím veřejné datové sítě.
8. Každý má právo oznámit orgánu státní správy nebo územní samosprávy svoje podezření, že veřejný funkcionář porušil povinnosti (§ 67 zákona o přestupcích).

Poučení:
Veškeré údaje vedené v registru mohou být použity a dále zpracovávány, pouze za účelem zjištění případného střetu zájmů při výkonu funkce veřejného funkcionáře.
Zpracováním osobních údajů v registru nesmí být dotčena ochrana osobních údajů (zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů).
Sdělit třetí osobě uživatelské jméno a heslo k nahlížení do registru je zakázáno a je přestupkem, za který lze udělit pokutu do výše 50 000 Kč.
Dále je přestupkem používání nebo další zpracování údajů vedených v registru k jinému účelu než ke zjištění případného střetu zájmů při výkonu funkce veřejného funkcionáře.
O každém nahlédnutí do registru se automaticky provede záznam s uvedením data, času a předmětu dotazu, případně požadovaného dokumentu.
Přidělené uživatelské jméno a heslo opravňuje po dobu, na které bylo vystaveno, nahlížet do registru na jeho stránkách z libovolného počítače připojeného k veřejné datové síti.
Evidenční orgán si vyhrazuje právo zrušit či zablokovat uživatelské jméno a heslo pokud má důvodné podezření, že byly porušeny podmínky, za kterých bylo vydáno, zejména pokud bylo sděleno třetí osobě.
Podáním Žádosti o udělení uživatelského jména a hesla žadatel souhlasí se zpracováváním osobních údajů a to na dobu nejméně pět let po ukončení platnosti přiděleného uživatelského jména.


Dokumenty v registru jsou uveřejňovány jako dokumenty PDF. K jejich prohlížení je nutný volně dostupný prohlížeč.


Čestné prohlášení - formulář
Žádost o elektronické nahlédnutí do registru

Zastupitelé

Starostka: Bc. Petra Kadlečková
Místostarosta: Ing. František Škvor
Členové zastupitelstva: Miroslav Jirásek
  Ing. Ladislav Kadleček
  Josef Kokta
  Zdeněk Křemen
  Hana Šťastná
Účetní: Jana Kofroňová
Asistent: Miroslav Lev

 

Historie obce

První písemné zmínky o Psářích jsou z roku 1352, o Dubovce z roku 1471. V Psářích byla původně tvrz, někde v místě poblíž původního rybníčku.

       Jak je patrné ze stabilního katastru z roku 1840, návesní prostor byl trojúhelníkového tvaru, obestavěn zemědělskými usedlostmi s převážně štítovou orientací obytných budov i hospodářských stavení. Statky měly dvory oddělené od zemědělsky obhospodařované půdy. Mezi dvorem a sadem většinou byla průjezdní stodola. Uvnitř návsi byla situována drobná ostrůvkovitá zástavba, která se sem dostala po vyčerpání všech stavebních parcel na obvodě návesního prostoru. Zde byly drobné objekty s minimálními zahrádkami, jako pastouška , obecní sýpka apod. Při vyústění cesty od východu do návsi byl v ostrůvkovité poloze situován kostel se hřbitovem. Cesta východně (stará na Střekov nad Sázavou) nebyla v té době obestavěna, obestavba je pozdějšího data. Na severní straně této cesty je obecní zástavba obytná, na jižní straně hospodářská. Původně největší statek v této obci jižně od této cesty byl přestavěn na zemědělský areál velmi necitlivě. Západně a jižně od obce byly zamokřené louky. Jižně za velkým statkem byl rybníček, ze kterého vytékal potok Z obce vedly čtyři cesty ve směru na východ, západ, severně a jižně. Figura obce zůstala zachována dodnes, pochopitelně jsou zde patrné běžné stavební prohřešky vzniklé převážně v době socialismu.

       Kroniky – dochovala se pouze novější kronika, starší byla ztracena v roce 1989. V obci působili tito kronikáři : pan učitel Mojmír G Němec (od roku 1933), pan učitel Ant. Karlík (od roku 1944), paní Eliška Strnadová ( od roku 1983). Nicméně kronikář si pořídil výtah ze staré ztracené kroniky. Název Psáře je zřejmě odvozen od ošetřovatelů loveckých psů – psářů. V 10. – 11. století bylo na místě Psářů zřejmě tvrziště,obehnané příkopem. Nacházelo se u rybníka u lesa jižně od dnešní obce. Ve 13. století patřily Psáře Šternberkům. Po usazení lovčího ve Šternberku ztratili psáři u tvrze na významu a zanikli, název však zůstal.Dle údajů v kronikách se můžeme dohadovat, že kostel v Psářích byl vystavěn snad roku 1350 Šternberky jako farní kostel. V roce 1406 byli v Psářích husité – kostel byl „pod obojí“ až do roku 1624. V roce 1629 majitel panství hrabě Kinský prodal Kácov a Psáře. Od roku 1875 spravovaly kostel Zdebuzany. V roce 1864 byla provedena obnova kostela, byla přistavěna věž, byly instalovány 3 zvony, u oltáře nový obraz od Hellicha. Stará fara a hřbitov sahaly původně až pod čp. 21. Tolik k historii kostela uvádí kronika.

       Dle Uměleckých památek Čech (Academia 1978) se jedná o původně gotický kostel, připomínaný již ve 14. století. Přestavěn byl v roce 1863 – 64. Je jednolodní, obdélný, s trojboce ukončeným presbytářem, s obdélnou sakristií na severní straně. Má půlkruhově ukončená okna. V lodi kostela je strop a kruchta nesená na dvou sloupech, vítězný oblouk je půlkruhový, v presbytáři přestropení, sakristie klenuta valeně s lunetami. Zařízení: - hlavní oltář barokní, s obrazem Nejsvětější trojice od J. Hellicha z roku 1863, kazatelna barokní, pololidová práce s malovaným obrázkem na řečništi a na schůdcích. Zvonice je včleněna do zdi obklopující hřbitov kolem kostela. Zvonice je z roku 1863, pseudogotická, obdélná s mohutnými rizality na delších stranách, s dřevěnou věží, krytá šindelem.

       Sbor dobrovolných hasičů byl založen v r. 1909, po I. světové válce byla vystavěna hasičská zbrojnice vedle kovárny. Od roku 1932 působil v obci dramatický sbor. Na Veselce byl zájezdní hostinec, který vedl pan Poupě. Dále v bývalé hájovně byl Čapkův hostinec (prodán 1823).

       V r. 1939 byl odsouhlasen záměr elektrifikace obce. Záměr byl realizován v roce 1946. Veřejný rozhlas byl zaveden v r. 1948, telefon v r. 1949. Prodejna Jednoty byla otevřena v r. 1950 čp. 19. Po skončení výuky ve škole pak byla prodejna přestěhována do této budovy. Škola byla postavena v r. 1928 – 1. až 5. ročník. Pro nedostatek dětí byla uzavřena v roce 1959 (pouze 9 dětí). Děti pak jezdily do školy v Kácově. V roce 1952 započala kolektivizace a bylo založeno družstvo. Na Veselce čp. 25 byla strojní traktorová stanice, v čp.12 konírna a chlévy. Družstvo hospodařilo velice špatně – téměř se rozpadlo. Na zahradě čp. 22 byl vystavěn kravín a vepřín. Dále byly vystavěny nové rodinné domky č. 38, 6, 48, 9, 4. V roce 1961 byla zahájena výstavba dálnice D1, dokončena byla v roce 1976. Dálnice život obce ovlivnila negativně hlukem, zároveň však v obci byly provedeny investice. V těchto letech byl opraven kostel, na střechu byl položen šindel. Rovněž byla přestavěna škola na samoobsluhu a byty, byl zadaptován obecní úřad ( zasedací místnost, knihovna, sklad CO, klubovna). Byla realizována vodní nádrž Želivka se štolovým přivaděčem. Následkem této stavby bylo stržení vody ve studních v obci. Bylo nutno vybudovat obecní vodovod ( v r. 1974). Po otevření dálnice byly vyasfaltovány všechny cesty v obci, byla provedena úprava návsi. JZD postavilo sušičku a kolny. Na Lipině byly vybudovány dva rodinné domky pro lesáky. V r. 1960 došlo ke sloučení družstva s Tehovem, později se přidala Nemíž, Soušice a Tichonice. Sídlo tohoto velkého JZD bylo na Veselce. Do r. 1976 družstvo relativně prosperovalo, následně pak bylo přes odpor členů družstva sloučeno se Státním statkem Vlašim.

       Co se týče následné výstavby, od r. 1973 do r. 76 byly zastavěny 3 parcely. V r. 1976 – 81 byla provedena modernizace rybníku Poupě, výsadby na návsi v Psářích a Dubovce, na Lipině byly vysazeny hlohy. Dále byly vysazeny jalovce u pomníku padlých, živý plot a stříbrný smrk, lipka v trojúhelníku u kostela pak byla vysazena v r. 1980. Hospodářské stavby byly realizovány v JZD v Psářích. V obci byly dvě hájenky – jedna v Psářích, druhá na Lipině. V r. 1984 byla omlazena třešňovka v Psářích. V r. 1985 byla postavena nová prodejna na místě bývalé kovárny, otevření se dočkala v r. 1987.

Společenský život v 80 tých letech byl poměrně rušný – stavívalo se MDŽ, mírové ohně na 1. máje, pouť, posvícení, pořádaly se zájezdy např. na Zemi – živitelku.

       Původně mělo být v Psářích vybudováno 6 bytových jednotek, což se však nerealizovalo. V r. 1988 – 89 byla zastavena výroba granulovaného krmiva pro skot na sušičce v Psářích a byla zde založena výroba březových košťat. V r. 1991 se v obci objevují první podnikatelé – truhlář, kočí, reklamní agentura … V r. 1992 bylo transformováno družstvo – nyní má cca 50 zaměstnanců. V r. 1993 byl opraven rybník v Psárech na návsi, byly vyčištěny prostory kolem rybníka. Na Veselce v pronájmu v hospodářském areálu začala pracovat pila, hospodářský dvůr v Psárech má v pronájmu družstvo. Na Lipině se objevil záměr na vybudování malé továrničky na bylinné produkty, nebyl však realizován. V r. 1995 byla opravena požární nádrž na návsi. Rybník Poupě byl restituován a slouží jako přírodní koupaliště. Prodejna smíšeního zboží je ve vlastnictví obce. Dále jsou v obci tři samostatně hospodařící rolníci. V r. 1996 byla opravena fasáda kostela a okapy, opravena zeď kolem kostela. Proběhly opravy obecního úřadu a hasičárny. V r. 1997 obec převzala knihovnu do své správy (cca 400 svazků). Ve vodě byl prokázán radon. Soukromníkem byly dokončeny výsadby ořešákových plantáží. V r. 1998 byla rozšířena telefonizace, proběhla sbírka na obnovu kostela. V r. 1999 někdo vypustil rybník Poupě, dále byl v Dubovce ukraden litinový mříž, zkrachovala firma Dřevounion na Veselce. Byla pořízena urbanistická studie obce a vybudováno nové hřiště za fořtovnou. Byly opraveny vnitřní omítky kostela, revitalizována třešňovka, na Veselce opět působí majitel pily pan Hák. V čp 42 působí firma EKOZYM. Je restituována hájenka. V r. 2001 byly restaurovány malby v kostele, je podán návrh na restauraci varhan.

Původ názvu "Psáře"

Všichni badatelé se shodují v názoru, že krajinu v povodí řek Sázavy, Blanice a Želivky a celý Podblanický kraj velmi dlouho pokrýval hustý les. Žijícími tvory zde byla jen divoká lesní zvěř, ptactvo a ve vodách živočichové milující toto prostředí. Snad sem někdy zavítal člověk, aby se zde na čas ukryl nebo ukojil svou loveckou vášeň, ale trvale krajinu neosídlil. Teprve desáté století přináší více života do těchto pustin. Lovecké družiny tehdejších pánů se objevují častěji a poznávají zdejší kraj.

Posázaví bylo v dávných dobách dějištěm častých hlučných lovů a stalo se kolébkou našeho myslivectví. Sem přijíždělo na hony panstvo z Prahy, rytíři a vladykové z ostatních hradů a tvrzí. V dobách míru bývalo ve Štěpánovských lesích rušno, trubky zněly, zvěř byla vyštvávána z doupat a nadháněna za pomoci psů panstvu.

Pes se stal v té době nejhlavnější loveckou pomůckou, ale bylo velmi obtížné ho s sebou brát na dlouhé cesty a starat se o jeho bezpečí. Tento důvod se stal hlavní záminkou k ustanovení funkce psáře, přímo v místě lovů – v nynějších Psářích. Odtud byli psi vozeni i na vzdálenější místa lovů, tuto práci zastávali vodiči psů či holoti.

Za svoji práci byl psář i jeho pomocníci odměněni bezpečným bydlením na nově postaveném dřevěném hrádku, kde byli i se svými psi chráněni před dravou zvěří. Hlavním úkolem psáře byl dozor nad chovem a výcvikem loveckých psů, pořádání lovů a jejich zahajování a ukončování. Psáři dostávali za své služby znamenité výsady, dostávali k užívání statky, byli svobodní a stávali se z nich šlechtici.

Psářova tvrz byla neveliká, stávala na okraji lesa západně od vesničky. Tvrz se severu chránil menší rybník, který se zachoval až dodnes. Na východní a severní straně tvrz chránil příkop 140 m dlouhý, 6 m hluboký a 15 m široký. Příkop byl podle potřeby naplňován vodou z rybníka, která stékala do druhého rybníčka na západní straně, který se ale do dnešní doby nezachoval. Do vlastního tvrziště o kruhovém půdorysu vedl padací most.

Psářova tvrz dosáhla vrcholu v 10. – 11. století a tenkrát také kvetlo psářovo povolání. Psáře s okolím patřívaly až do konce 13. století královské komoře. Teprve když roku 1242 vystavěl Zdislav, syn Diviše z Divišova hrad Český Šternberk, dostal od krále území kole hradu, tedy i Psáře, které od té doby až do roku 1406 patřily Šternberkům. Když byl hrad Český Šternberk dostavěn, nastěhovali se tam čelní lovečtí úředníci a nastávalo pomalu období lovčích a upadal význam psářů.Tvrz pak ještě nějaký čas sloužila jako lovecký útulek, ale pak ve 14. století vyhořela a již nebyla obnovena.

O psářské tvrzi se nezmiňují žádné písemné prameny, fakta byla získána především z archeologických výzkumů, kdy byly objeveny známky lidského osídlení – předměty denní potřeby, rovněž kostry psů na bývalém mrchovišti a základy starobylé tvrze. Bezesporu ale muži s funkcí psáře dali název vsi Psáře, která začala vzkvétat v okolí tvrze.

Hasičský sbor

Sbor dobrovolných hasičů v Psářích byl založen 8. prosince 1909, kdy se také konala první valná hromada, za členy sboru se přihlásilo 42 občanů. V prvním výboru pracoval starosta Josef Kadleček, místostarosta J. Kužel, velitel Jaroslav Kellner, jednatel Jar. Kellner. Sbor začínal pracovat s ruční stříkačkou z roku 1910 a technika byla poprvé použita 16. května 1911 při požáru v Tehově.

Členská základna k 1. lednu 1999. Celkový počet 17 členů.

Název: Hasičská kronika okresu Benešov

Vydalo:Sdružení hasičů Čech, Moravy a Slezska okresu Benešov

Zpracoval: Členové komise historie při OSH pod vedením J. Maříka

prosinec 1999